Nieuws

Historytelling: MixCom Online

Door april 24, 2017 Reageren niet mogelijk

Storytelling als marketingconcept is al weer een paar jaar en vogue onder marketeers. Het idee is simpel: vertel niet alleen hoe goed je producten en diensten zijn, vertel ook hoe je ze maakt, welke leuke mensen er bij je bedrijf werken en bouw als het even kan wat geschiedenislessen in. Voor wat betreft dat laatste is de meest recente Heineken-commercial mijn absolute favoriet. Daarin zien we Gustave Eiffel over de wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs wandelen. Hij kijkt naar zijn eigen Eiffeltoren, ziet stoomlocomotieven en beroemdheden als Edison en Bell. Uiteindelijk komt hij langs het Nederlandse paviljoen waar Gerard Heineken staat met een kratje bier uit eigen keuken. Het toen nog jonge merk zou ook daadwerkelijk de Grand Prix van de tentoonstelling winnen.

MixCom Online, ons internetbedrijf en een van de drie werkmaatschappijen van MixCom Media Group, bestaat al zo lang het moderne internet bestaat: vanaf begin jaren negentig, weliswaar onder een andere naam, maar toch. Naar aanleiding van het Heineken-spotje liet ik mijn gedachten gaan over onze geschiedenis in die eerste jaren. Over de eerste website die ik op mijn als kantoor ingerichte overloop bouwde, die werkte als een tierelier maar slechts door één persoon mooi werd gevonden: ik zelf. Over mijn eerste database voor een uitgeverij, zonder de mogelijkheid om er informatie aan toe te voegen, zodat ik het zelf maar deed. Over de online beslisboom voor huisartsen die bestond uit meer dan 5.000 platte HTML-pagina’s, omdat ik er na wekenlang programmeren niet meer uitkwam.

Een video hierover zou nogal sukkelig overkomen bedacht ik even later. Geen Eiffel, Bell, Edison of Heineken in 1889, maar gewoon iemand die negentig jaar later bedacht dat het wel eens wat zou kunnen worden met internet en daarom voor zich zelf begon. Internet wás toen gewoon sukkelig, met trage en piepende modems, onooglijke beeldschermen en gedwongen uitloggen wanneer je schoonmoeder aan de telefoon was. Maar ja, 25 jaar later hebben we wel een van de mooiste internetbedrijven van Nederland. Geavanceerde databanken, innovatieve oplossingen, ingewikkelde applicaties en grafische hoogstandjes: ik zie ze met grote regelmaat voorbijkomen. Toch een beetje storytelling eigenlijk én tijd voor een biertje. Wanneer is de volgende wereldtentoonstelling ook al weer?

Meer info over de diensten van MixCom Online, MixCom Design en/of MixCom Publish? Neemt u dan contact op met Jörgen Korthagen op nummer 038 303 10 52 of per e-mail op jkorthagen@mixcom.nl.